Baza mailingowa – jak ją stworzyć i wykorzystywać?

Choć promocja w Internecie odbywa się z wykorzystaniem wielu kanałów, poczta elektroniczna nadal jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na komunikowanie się. Pozwala na utrzymanie przy sobie dotychczasowych klientów, nie ma jednak sobie równych także wtedy, gdy zależy nam na pozyskaniu nowych. Jeśli jednak sprzedawcy towarów i usług zależy na maksymalnym wykorzystaniu jej potencjału, z pewnością przyda mu się profesjonalna baza mailingowa.

Co to właściwie jest?

Definicja bazy mailingowej nie jest skomplikowana. Zwykle mówiąc o niej ma się przed oczami listę adresów e-mail do obecnych klientów firmy oraz do osób, które potencjalnie mogą być zainteresowane nawiązaniem z nią współpracy. W swojej wersji podstawowej zawiera jedynie adresy skrzynek pocztowych w Internecie. Ma jednak szereg zastosowań, nic więc nie stoi na przeszkodzie temu, aby rozbudowywać ją o wiek adresatów, ich płeć oraz inne informacje na ich temat.

Budowa listy mailingowej

Dzięki liście z adresami e-mail można nie tylko informować klientów o nowych ofertach. Wiele firm wykorzystuje ten kanał informacji także po to, aby personalizować wiadomości. Dobrze wykorzystana baza daje odczuć klientom, że są wyjątkowi, niepowtarzalni i że na każdym z nich firmie zależy w takim samym stopniu. Oczywiście, jeśli baza ma pomagać w promowaniu oferty, najpierw musi zostać zbudowana. Można, oczywiście, pomyśleć nad zakupem gotowego rozwiązania, te jednak zwykle nie jest aż tak atrakcyjne, jak baza zbudowana samodzielnie. (więcej o budowaniu bazy mailingowej można dowiedzieć się z tego wpisu: https://kohai.pl/blog/jak-budowac-baze-mailingowa-od-podstaw-praktyczne-wskazowki/) Co warte podkreślenia, jej stworzenie nie jest wcale trudne.

Kluczowe znaczenie ma tutaj formularz powalający klientowi na udostępnienie adresu e-mail firmie. Zwykle umieszcza się go na firmowej stronie, prośbę o adres mailowy poprzedza przy tym obietnica konkretnej korzyści, jaką uzyska się decydując się na taki krok. Może być to:

  • kod rabatowy,
  • kupon zniżkowy do wykorzystania w późniejszym terminie,
  • możliwość uzyskania informacji o dostępności produktu, którego obecnie nie ma na stanach magazynowych.

Do budowania listy mailingowej można też wykorzystać media społecznościowe. Pozwalają one na skłonienie do zapisu do newslettera nawet te osoby, które nie odwiedziły jeszcze firmowej strony www.